Skontaktuj się z nami
Napisz do nas
Skonfiguruj halę
Wybierz język

Jak założyć firmę spedycyjną?

Jak założyć firmę spedycyjną? Popyt na usługi firm logistycznych jest spory, podobnie jak konkurencja w tej branży. Logistyka nie istnieje bez transportu, a tym samym spedycji. Wiele osób zastanawia się, jak założyć firmę spedycyjną w Polsce, jakie wymogi trzeba spełnić oraz czy da się w niej osiągnąć sukces? Oto 6 wskazówek do założenia firmy spedycyjnej. 

1. Biznesplan, czyli jak założyć firmę spedycyjną?

Doskonały plan, a konkretniej biznesplan, jest kluczem do sukcesu w każdej branży. Nie inaczej wygląda działalność spedycyjna, gdzie odpowiednia strategia ma fundamentalne znaczenie dla rozwoju przedsiębiorstwa. Biznesplan firmy transportowej nie tylko pomaga określić cele i metody ich realizacji, ale również stanowi ważne narzędzie w pozyskiwaniu inwestorów i finansowania. Przed rejestracją działalności warto szczegółowo zaplanować każdy aspekt operacyjny, w tym strukturę firmy, strategie marketingowe, prognozy finansowe oraz modele współpracy z klientami i dostawcami.

Dodatkowo, przed przystąpieniem do formalności, niezbędne jest przeprowadzenie analizy SWOT, która pozwala na dokładne zrozumienie sytuacji rynkowej. W tej analizie określisz zarówno silne, jak i słabe strony swojej firmy, uwzględniając m.in. doświadczenie w branży, posiadane zasoby czy konkurencyjność oferty. Ponadto analiza SWOT pomoże zidentyfikować szanse na rynku, takie jak rosnące zapotrzebowanie na usługi spedycyjne czy rozwój nowych technologii, a także zagrożenia, jak zmiany w przepisach prawa czy zmniejszenie liczby klientów. Biznesplan dla firmy transportowej pozwoli Ci skutecznie poruszać się po rynku, minimalizując ryzyko niepowodzenia i maksymalizując potencjał do rozwoju w konkurencyjnej branży spedycyjnej.

2. Wniosek o założenie działalności w CEIDG lub KRS

Kiedy przeanalizujesz, że Twoja firma logistyczna ma szansę na powodzenie, kolejnym krokiem jest zarejestrowanie działalności. Jak założyć firmę logistyczną w CEIDG lub KRS

  • CEIDG, czyli Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej - jeśli zakładasz działalność jednoosobową lub spółkę cywilną. Rejestracja jest bezpłatna i wiąże się z wypełnieniem wniosku, po którym zostają nadane NIP i REGON. Istotne w trakcie wypełniania wniosku jest wybranie właściwego numeru PKD, czyli przeważającego rodzaju działalności. Dla firm spedycyjnych zwykle jest to 52.29.C - działalność pozostałych agencji spedycyjnych. Na tym etapie trzeba również wybrać rodzaj opodatkowania i zgłosić się do ZUS-u. 
  • KRS, czyli Krajowy Rejestr Sądowy - jeśli rejestrujesz działalność w formie spółki jawnej, komandytowej, komandytowo-akcyjnej, akcyjnej lub spółki z o.o. Formularze różnią się w zależności od rodzaju spółki, wiążą się także z opłatą urzędową oraz dodatkowymi załącznikami. 

3. Zgłoszenie płatnika VAT

Kolejnym ważnym krokiem w zakładaniu firmy spedycyjnej jest zgłoszenie się jako płatnik VAT, co wiąże się z koniecznością wypełnienia i wysłania formularza VAT-R do odpowiedniego urzędu skarbowego. Zgłoszenie to jest bezpłatne, jednak niezbędne do prawidłowego prowadzenia działalności gospodarczej, szczególnie gdy planujesz wystawianie faktur VAT. Formularz VAT-R jest stosunkowo prosty do wypełnienia, ale należy pamiętać, że jego złożenie musi odbyć się przed wystawieniem pierwszej faktury, ponieważ bez zarejestrowania się jako podatnik VAT, przedsiębiorca nie będzie miał prawa do doliczania tego podatku do sprzedaży swoich usług.

Dodatkowo rejestracja VAT umożliwia odliczanie podatku VAT od zakupów związanych z prowadzoną działalnością, co może mieć korzystny wpływ na wyniki finansowe firmy. Jeśli firma będzie świadczyć usługi zarówno dla firm krajowych, jak i zagranicznych, rejestracja VAT jest kluczowa, by uniknąć problemów prawnych i związanych z obiegiem dokumentów. Pamiętaj, że rejestracja VAT jest także ważnym elementem, który w przyszłości może ułatwić rozliczenia z urzędami skarbowymi, zapewniając pełną zgodność z przepisami prawa.

4. Spełnienie niezbędnych wymagań

Prowadzenie firmy spedycyjnej wiąże się z koniecznością uzyskania niezbędnych licencji, posiadania zabezpieczenia finansowego czy niezbędnego ubezpieczenia. O czym musisz pamiętać, jeśli zastanawiasz się, jak otworzyć firmę spedycyjną?

  • Posiadanie licencji. Aby ją otrzymać, należy wykazać się m.in. Certyfikatem Kompetencji Zawodowych Przewoźnika. Do zdobycia takiego dokumentu konieczne jest zdanie egzaminu w Instytucie Transportu Samochodowego. Certyfikat przyznawany jest bezterminowo, ale koszt związany z jego otrzymaniem to ok. 800 zł. 
  • Zaświadczenie o niekaralności, poświadczające, że osoba prowadząca firmę spedycyjną nie była karana prawomocnym wyrokiem sądu. 
  • Poręczenie sytuacji finansowej - należy złożyć oświadczenia, potwierdzające sytuację finansową, umożliwiającą prowadzenie działalności spedycyjnej. W tym poręczenie zabezpieczenia kwoty finansowej w wysokości 50.000 Euro. Można poświadczyć to m.in. rocznym sprawozdaniem, środkami finansowymi na rachunku bankowym czy własnością nieruchomości.
  • Ubezpieczenie Odpowiedzialności Cywilnej Przewoźnika - jest konieczne. Przydadzą się na pewno również OC i AC pojazdów. 

5. Siedziba firmy i magazyny

Osoby zastanawiające się, jak założyć firmę spedycyjną lub transportową w Polsce, muszą wiedzieć, że niezbędne jest również posiadanie adresu stałej i rzeczywistej siedziby oraz bazy eksploatacyjnej, czyli miejsca postojowego oraz załadunku i rozładunku towarów, a także miejsca naprawy pojazdów lub ich konserwacji. Wymuszają to przepisy transportu drogowego z 2001 roku. Jednym z rozwiązań jest budowa hal na wyłączność firmy spedycyjnej. Alternatywą są także solidne hale magazynowe i hale logistyczne, które mogą zaoszczędzić koszty w przypadku rozpoczynania biznesu. Obiekty budowlane firm logistycznych powinny spełniać wymagania prawa budowlanego, sanitarnego oraz BHP. Dobrze sprawdzą się tu hale oparte na konstrukcji aluminiowej oraz hale stalowe

6. Marketing

Wiele osób zastanawiając się, jak otworzyć firmę spedycyjną lub logistyczną, skupia się na wielu kwestiach, lecz zapomina o skutecznym marketingu. Rozpoczyna się on już od dobrej, chwytliwej, krótkiej nazwy. Konkurencja na rynku jest spora, a więc większość nazw związanych z transportem i spedycją jest już zajętych. Lepiej zrezygnować również z przedrostka TRANS- w marce, gdyż sięga po niego najwięcej firm transportowych. Podczas szukania zleceń, warto uruchomić kontakty zawodowe oraz próbować dotrzeć do szerokiej bazy klientów na własną rękę lub współpracować z agencją marketingową. 

Jednym z popularnych rodzajów działalności jest dziś działalność spedycyjna. Jak założyć firmę transportową? Na pewno nie jest łatwo, gdyż wymaga niezbędnych uprawnień, kapitału oraz stałego miejsca. Z pomocą przychodzą hale namiotowe oraz dotychczasowe doświadczenie i znajomości właścicieli firm spedycyjnych. 

Sprawdź podobne artykuły:

Hale namiotowe dostępne w całej Polsce

Zadzwoń do nas
Napisz do nas
Skonfiguruj halę

Wyślij zapytanie

Administratorem Twoich danych jest PROTAN ELMARK
KLIKNIJ i dowiedz się więcej o ochronie Twoich danych.
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych
Zgoda na kontakt w formie elektronicznej (e-mail)

Zadzwoń do nas

+48 690 690 510

Lub bezpośrednio z działem sprzedaży

Marta Turska
Starszy Specjalista ds. Sprzedaży
Agnieszka Kaczmarek
Starszy Specjalista ds. Sprzedaży
Iwona Matyniak
Specjalista ds. sprzedaży
Aleksandra Gronek
Kierownik Działu Obsługi Klienta
Agnieszka Rybarska
Specjalista ds. Obsługi Klienta
Inga Zielińska
Specjalista ds. Obsługi Klienta
Łukasz Krzymieniecki
Ekspert Handlowo-Techniczny
Krystian Mizerny
Ekspert Handlowo-Techniczny
Hubert Włodarczak
Ekspert Handlowo-Techniczny
Marcin Bielawa
Ekspert Handlowo-Techniczny
Elżbieta Dunowska
Export Sales Manager
Hanna Majchrowicz
Export Sales Manager
Natalia Werno
Export Sales Manager
Mirosław Nawrot
Export Sales Manager
Patrycja Smorawińska
Export Sales Manager
Julia Nawojczyk
Export Sales Specialist
Marta Rozmiarek
Export Sales Specialist
Martyna Łubińska
Export Sales Specialist
Izabela Stachowska
Export Sales Specialist
Bezpłatna wycena
Aleksandra Gronek
Kierownik Działu Obsługi Klienta