Skontaktuj się z nami
Napisz do nas
Skonfiguruj halę
Wybierz język
MENU

Koronawirus a logistyka w Polsce - odczuwamy pierwsze efekty

Koronawirus w Polsce i na świecie to nie tylko problem epidemiologiczny i sanitarny, ale także gospodarczy. Logistyka i transport już odczuwają skutki pandemii, co dotyczy również firm z Polski. W jakich branżach pandemia koronawirusa przyniesie największe zmiany?

Logistyka i spedycja - branże najbardziej zagrożone przez koronawirus

Logistyka i spedycja, opierające się na międzynarodowej dostawie towarów, to jedne z tych branż, które już teraz (17 marca) odczuły skutki panującej pandemii koronawirusa. Według szacunków gdańskiej Izby Logistyki i Spedycji ok. 20-30%  mniej statków przeładunkowych dotarło w marcu do portu w Gdańsk (w porównaniu do roku 2019). Jedna z prężnie rozwijających się firm spedycyjnych, mająca 20 oddziałów w Polsce Rohling Suus Logistics, chciała otwierać kolejną placówkę w Rumunii, ale niestety musi na razie odłożyć swoje plany inwestycyjne ze względu na koniunkturę gospodarczą, spowodowaną m.in. walką z koronawirusem. Takie skutki mogą dotyczyć wielu przedsiębiorców - brak przychodu i konieczność utrzymywania firmy i pracowników mimo jego braku z pewnością wstrzymają inwestycje.

Koronawirus zagrożeniem dla firm produkcyjnych

Wiele firm produkcyjnych do wytwarzania swoich produktów potrzebuje komponentów z Chin. Wirus, który pojawił się w Wuhan w grudniu zeszłego roku, przez ostatnie trzy miesiące sprawił, że wiele firm ma opóźnienia w produkcji towarów. Dlaczego? Powodem są dostawy, które albo nie docierają do polskich firm w ogóle, albo docierają jedynie w części lub z opóźnieniem. Jak dużym? Produkty, które miały dotrzeć do Polski w lutym, pojawią się najprędzej na koniec kwietnia. Chiny to jednak nie jedyny kraj, z którym wymiana handlowa jest utrudniona. Włochy, ogłoszone czerwoną strefą, są jednym z największych producentów i eksporterów wina, w związku z czym prawdopodobnie będziemy mieli do czynienia z kryzysem w branży beverage. Pracownicy firm spedycyjnych, logistycznych i transportowych odmawiają także wyjazdów na teren Włoch w obawie o swoje zdrowie, co również generuje widoczne straty.

Jakie długofalowe skutki może mieć koronawirus dla firm z branży produkcyjnej? Prawdopodobnie przedsiębiorcy będą starać się dywersyfikować źródła dostaw w taki sposób, by komponenty były produkowane nie tylko w jednym kraju, ale w kilku. Obecnie wiele firm współpracuje jedynie z Chinami, a tam na kilka tygodni wstrzymano linie produkcyjne. Już teraz firmy z województwa zachodniopomorskiego (logistyczne i spedycyjne) oraz stocznie notują problemy. Liczba kursów spadła o ok. 40% (dane z 12.03). To nie koniec problemów - liczne zwolnienia lekarskie osób przebywających w kwarantannie czy pod nadzorem epidemiologicznym, a także konieczność opieki nad dziećmi przez rodziców oraz kontrole sanitarne na granicach sprawiają, że część towarów i ładunków może po prostu nie dotrzeć do miejsca docelowego.

Koronawirus a branża transportowa i turystyczna

Największe straty koronawirus przyniesie branży turystycznej. Już teraz:

  • LOT zawiesił połączenia do Włoch do 3.04, a do Pekinu do 25.04,
  • Global Business Travel Association szacuje, że branży podróży biznesowych straci 820 mld USD,
  • linie Emirates zwróciły się do swoich pracowników, by wzięli miesięczny, bezpłatny urlop,
  • prezydent USA Donald Trump, ogłosił że od piątku, 13 marca, od północy zawiesza loty z Europy i do Europy,
  • szacuje się, że zyski ze sprzedaży biletów lotniczych w 2020 roku mogą spaść o 113 mld USD,
  • norweskie linie lotnicze SAS zwróciły się do pracowników o zgodę na obniżenie wynagrodzeń o 20%.

Wg ekspertów połączenia morskie i kolejowe do Chin wrócą do normy najprędzej w połowie roku. Co więcej, prawie całkowicie wstrzymano autokarowe przewozy turystyczne. W Europie odwołano ok. 300 wydarzeń masowych oraz wiele takich o charakterze lokalnym. Hale namiotowe zamiast na terenach festiwali i pikników są stawiane przed szpitalami, by w nich wykonywać testy na obecność koronawirusa. Firmy organizujące wydarzenia biznesowe i konferencje (masowo odwoływane) już teraz szacują straty na poziomie 7-8-miesięcznych zysków. Właściciele marki wakacje.pl z Rzeszowa na razie nie są w stanie określić, ile stracą. Wiadomo jednak, że wiele osób odwoływało loty i wycieczki jeszcze wówczas, gdy koronawirus w Polsce nie występował.

Koronawirus i co dalej?

Na ten moment trudno przewidzieć, jak rozwinie się sytuacja i jaki wpływ długofalowy wywrze koronawirus na gospodarkę. Już teraz ucierpiały takie branże jak logistyka, transport, turystyka, HORECA i spedycja. Co będzie dalej? To zależy od czasu trwania pandemii. Chiny już ogłaszają, że szczyt zachorowań mają za sobą, ale Włochy wciąż walczą z koronawirusem. Liczba zachorowań wzrasta także w krajach zachodniej Europy: Niemczech, Francji, państwach Beneluksu oraz w Polsce. Coraz więcej firm decyduje się na pracę zdalną (na początku marca firma Sony zdecydowała o tymczasowym zamknięciu swoich biur w Gdyni, Paryżu i Londynie), jednak nie wszędzie jest to możliwe. W siłę rośnie branża medyczna - zapotrzebowanie na maseczki i środki ochrony osobistej oraz płyny dezynfekcyjne jest ogromne. Podobnie na produkty spożywcze - puste półki w sklepach wielkopowierzchniowych sugerują, że branża spożywcza w najbliższym czasie może zyskać. Sytuacja jest jednak wciąż niepewna, zwłaszcza że koronawirus wiąże się też z dużym napięciem psychologicznym - w obawie przed stratami dużo firm rezygnuje z inwestycji. Czy logistyka, transport i turystyka podniosą się po koronawirusie? Na to pytanie odpowiedź da tylko czas.

Zadzwoń do nas
Napisz do nas
Skonfiguruj halę

Wyślij zapytanie

Administratorem Twoich danych jest PROTAN ELMARK
KLIKNIJ i dowiedz się więcej o ochronie Twoich danych.

Zadzwoń do nas

+48 61 813 45 23

Lub bezpośrednio z działem sprzedaży

Kinga Żaczyk
Specjalista ds. Obsługi Klienta
Aleksandra Gronek
Specjalista ds. Obsługi Klienta
Beata Kędziora
Specjalista ds. Obsługi Klienta
Agata Roguszczak
Specjalista ds. Obsługi Klienta
Marta Turska
Specjalista ds. Obsługi Klienta
Agnieszka Kaczmarek
Specjalista ds. Obsługi Klienta
Łukasz Krzymieniecki
Specjalista ds. sprzedaży
Krystian Sałek
Specjalista ds. sprzedaży
Michał Janiszczak
Specjalista ds. sprzedaży
Jędrzej Tomalak
Specjalista ds. sprzedaży
Krystian Mizerny
Specjalista ds. sprzedaży
Hubert Włodarczak
Specjalista ds. sprzedaży
Marcin Bielawa
Specjalista ds. sprzedaży
Marcin Janowski
Dyrektor Sprzedaży Eksportowej
Klaudia Rozmiarek
Menadżer Sprzedaży Eksportowej
Natalia Tiutiunnyk
Menadżer Sprzedaży Eksportowej
Magdalena Walczak
Specjalista Sprzedaży ds. Eksportu
Beata Gajewska
Specjalista Sprzedaży ds. Eksportu
Elżbieta Dunowska
Specjalista Sprzedaży ds. Eksportu
Lita Naukhatska
Asystentka Działu Eksportu
Strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych, analitycznych i marketingowych, w tym badania Twoich zainteresowań.
Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania i dostępu do cookies. Więcej
Free
Darmowa wycena

Nie wychodź jeszcze!

Uzyskaj DARMOWĄ wycenę!

Zostaw nam swoje dane a przygotujemy, specjalnie dla Ciebie, w pełni bezpłatną wycenę hali namiotowej.

Skonfiguruj halę
Administratorem Twoich danych jest PROTAN ELMARK
KLIKNIJ i dowiedz się więcej o ochronie Twoich danych.

Zainteresowany halą?

Uzyskaj DARMOWĄ wycenę!

Zostaw nam swoje dane a przygotujemy, specjalnie dla Ciebie, w pełni bezpłatną wycenę hali namiotowej.

Skonfiguruj halę
Administratorem Twoich danych jest PROTAN ELMARK
KLIKNIJ i dowiedz się więcej o ochronie Twoich danych.